A hatékony tanulás – tanulj meg tanulni 2. rész

Nyugodt hely a tanuláshoz: alapvető fontosságú az összpontosításhoz. Rendetlen környezetben nem lehet rendezetten gondolkozni, ne sajnáljuk az időt megfelelő tanulóhely kialakításához!

Elég egy íróasztal, kényelmes szék, jó fényforrással. Használj dobozokat, fiókokat, hogy mindent rendszerezve el tudj pakolni. Az asztalon csak az legyen kint, ami az adott tantárgyhoz, munkánkhoz kell.

Legyen üzenő falad, ahová az időrendezőidet, céljaidat, határidőket ki tudod tűzni. Jó, ha van egy jól látható óra is.

És itt becsatlakozik a multitasting is: a legújabb kutatások már azt az eredményt adják, hogy ha az ember egyszerre több dolgot csinál, nem tud olyan jól koncentrálni. Úgyhogy ne legyen az asztalnál a telefon, számítógép! Egy-egy kipislantás az éppen érkező üzenetre kizökkent az elmélyült tanulásból és sajnos az idő is elmegy vele.

Jó időbeosztás: rangsorolni nem is tudom, hol áll a „ hatékony tanulásért” versenyben, de mindenképpen valahol elöl .

Sokszor itt bukik el a nagy elhatározás a tanulással (vagy bármi új tevékenységgel ) kapcsolatban: időhiány miatt feladjuk. Ha már jártál így, ne aggódj, nehezebb eleinte, de hamar hozzá lehet szokni.

Pár kérdésre adj választ: -hány órát tanulsz?

-elegendőnek tartod?

-ha nem, hogyan változtatnál?

-akarsz változtatni?

Itt most persze a tanulásra összpontosítunk, de bármi más tevékenységre alkalmazható, tökéletes módszer halogatóknak.

Ha ez kész, készíts ábrát; írd le, most milyen tevékenységgel hány órát foglalkozol. Pl. alvás 8.5 óra; reggeli 0.5 óra, utazás 1 óra és így tovább.

Jobban áttekinthető lesz, ha egy körben ábrázolod. Színeket is használhatsz, látványosabb lesz. Így már látni, hogy lehet átalakítani a tevékenységeket és a tanuláshoz (bármihez!) időt átcsoportosítani.

Arra figyelj, hogy alvásra és sportra maradjon idő.

Amikor megvan, honnan tudsz időt áldozni a tanulásra, készíts tevékenységi listát napi, heti, havi bontásban. Vezetheted naptárban is, amit elvégeztél , pipáld ki.

Amikor kész, kezdd el, ne halogass!

Amikor nagyobb a tananyag, bontsd részekre, jobban kezelhető, elfogadható lesz így.

Érdemes a egy-egy tanulási ciklus határidejét előbbre írni a naptárban, így lesz elegendő idő az ismétlésre is.

Ha nem hagysz mindent az utolsó (utolsó utáni?) pillanatra, a tervedhez és a kitűzött időpontokhoz tartod magad, végig ura leszel a helyzetnek.

Motiváció: ha valaki kellően motivált, akkor fog küzdeni; a motiváció erőt ad! Azonban mindenkinél más, hogy mi motiválja, úgyhogy ezt saját magadnak kell megtalálni.

Reális célok: a motivációval szorosan összefügg. A tanulás elején tűzz ki célokat. Legyen hosszú távú cél, majd ezt bontsd fel rövid távú célokká. Sokkal egyszerűbb így neki fogni a munkának, hamarabb látod az eredményt.  Minden apró sikernek örülj: egy jó jegy, határidőre befejezett munka, mind-mind dicséretet érdemel!

Készíthetsz  egy táblázatot, ahol összegyűjtöd az erősségeidet és gyengeségeidet. Legyen a célok között, hogy a gyengeségeidben fejlődj, és az is, hogymit tegyél érte?

Koncentrált tanulás: rövid, odafigyelve végzett tanulás sokkal hatékonyabb, mint egy nyújtott, elkalandozásokkal tarkított.

Ami fontos: alsósoknak kb. 15 perc, nagyobbaknak 20 perc, de még felnőtteknek is csak 25 perc, amíg az agyuk egyfolytában koncentrálni tud. Ennyi idő után érdemes 5 percet pihenni:

-sétálj egy kicsit, igyál egy pohár vizet

-csinálj 1-2 nyújtózkodást

-egyél  egy banánt, ha éhes vagy

végezz koncentrációs gyakorlatokat:

1.ülj le(törökülésben, ha sikerül) magad elé nézve, egy kiválasztott pontra koncentrálva. Csináld meg fél lábon állva is!

2.Csukott szemmel képzelj el  külön féle tárgyakat. Változtasd a színét, alakját, méretét.

3.Tűzz ki egy időtartamot, pl. 2 perc. Egy újságcikkből keress ki egy előre meghatározott betűt 2 perc alatt, majd számold össze. Ezzel a módszerrel ellenőrizheted a fejlődésedet is.

Próbáld ki, melyik tetszik, de kereshetsz más koncentrációs gyakorlatokat is.

Aktív tanulás: nagyban befolyásolja, milyen hatékony a tanulásunk, hogy passzív vagy aktív-e.

Passzív tanulás:

előadás hallgatása-5%-át jegyezzük meg a tananyagnak;

tananyag olvasása: 10%

látom és hallom: 20%

az a típusú jegyzetelés, amikor a könyvből egész mondatokat kiírunk

Aktív tanulás:

csoportos megbeszélés: 50%-át megjegyezzük

csinálom, amit tanulok: 75%

másnak elmagyarázom, megtanítom: 90%

Érdemes a tananyagot többféle módszerrel feldolgozni, ki is találhatsz új módszereket. Ami bevált, alkalmazd folyamatosan, akár váltogatva!

-kiemelés: különböző színekkel emeld ki a lényeget, címszavakat.

-vizualizáció: a témát rajzokkal, ábrákkal dolgozd fel. Használj itt is több színt!

-saját szavaiddal készíts jegyzeteket, összefoglalást

-saját jegyzetedet írd meg kérdezz-felelet formában

-valakinek magyarázd el, mit tanultál

Ismétlés: az új információk a rövidtávú memóriába kerülnek. Legalább 6-7 féle képpen  kerüljünk kapcsolatba az információval, hogy átkerüljön a hosszú távú memóriába .

Ahogy érdemes ismételni:

-röviddel a tanulás után

-1 nap múlva

-1 hét múlva

-1 hónap múlva

-3-6 hónap múlva

Ismétlésnél már nem az egész anyagot kell újra olvasni, a lényegre koncentrálj!

Készíthetsz akár kártyákat is; ezeken kulcsszavak, címszavak, ábrák, rajzok legyenek. Ne teljes mondatok!

Használhatsz több színt is.

Az aktív tanulásnál említett kérdezz-felelet  jegyzet elkészíthető kártyákra is. Egy-egy témakör kártyáit fűzd össze vagy tartsd dobozkában, akár utazás közben is forgathatod. Fontos, hogy egész évben készítsd!

Ami hátráltathat minket a tanulásban, a STRESSZ

 

A tanulás bizony gyakran jár feszültséggel, stresszel. Elkerülni teljesen nem lehet, egy bizonyos szintig még segít is a motiváció fenntartásában.

Baj akkor van, ha annyira felgyülemlik a feszültség, hogy teljesen eluralkodik az életünkön. Gátolja a tanulást, memorizálást. Szétszórtak leszünk, ingerültek, nem tudunk aludni, ezzel kezdetét veszi egy ördögi kör.

Ismerős?


Ne hagyd, hogy elhatalmasodjon, tegyél ellene folyamatosan!

Tanulj relaxációs technikákat, légző gyakorlatokat.

Amit nagyon szeretünk:

Vizualizáció: korábban leírt céljaidat (vagy írd le most) úgy képzeld el, mintha már megtörtént volna.

Kezdd relaxációval, például a később leírt hasi légzéssel (lufi légzés). Képzeld el a sikeredet a céllal kapcsolatban, az ezt kísérő jó érzést, minél részletesebben.

Végezheted ezt a gyakorlatot reggel, este, alkalmanként 5-10 percig.

Így pozitív gondolkodásra állítod az agyadat, csökken a feszültséged, energikusabb leszel.

Lufi légzés: Tegyük a kezünket a hasunkra, légzéskor csak ez mozogjon, hasunk ne. Végezzük el tízszer. Álmosság ellen is jó!

Próbáld ki ezeket, ha tetszik, alkalmazd. Kereshetsz még többfélét!

Mire figyelj a számonkéréseknél, vizsgánál, hogy minimális feszültséggel birkózz meg vele:

-készülj fel tisztességesen, hogy magabiztos lehess: gyakorolj, ismételj, alkalmazd

-figyelj a helyes időgazdálkodásra

-kikapcsolódásra is szánj időt, amikor nem is gondolsz a tanulásra.

-sportolj, mozogj rendszeresen

-aludj eleget

-tanulj relaxációs technikákat

 

Amiben mi segíteni tudunk Neked a Mimóza műhelyben:

Felmérjük a tanulási stílusodat, megbeszéljük, hogyan, milyen technikákkal tudsz könnyebben tanulni, haladni.

Komplex mozgásterápiával  segítünk a fejlődésben

Együtt átgondoljuk a céljaidat, motivációdat.

Időgazdálkodásban segítünk.

Ötleteket kapsz a hatékonyságod növeléséhez.

Close Menu

Nőiességed megfestése 3 órában – WORKSHOP 2020.01.25, részleteket az Aktuális–> Közelgő események menüpontban talál!